Schoolondersteuningsplan Kindcentrum ImpulsSamenvatting In het Schoolondersteuningsplan (SOP) staat uitgebreid beschreven welke basiszorg we op Impuls bieden aan alle leerlingen. Daarnaast is ook de breedtezorg beschreven: hierin beschrijven we wat we leerlingen kunnen bieden die iets extra’s nodig hebben om zich veilig en zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Daarnaast worden onze ambities beschreven en onze grenzen.
Leren en ontwikkeling Basiszorg: We werken in niveaugroepen waarbij gedifferentieerd wordt op tempo en niveau
Breedtezorg: Wanneer het niet lukt om en passend onderwijsaanbod te bieden, kunnen we kinderen aanmelden bij het Ondersteuningsteam waarin externe deskundigen vertegenwoordigd zijn.
Fysiek medisch Basiszorg: We kunnen omgaan met tijdelijk lichamelijke beperkingen als gips, gebruik van krukken, rolstoel
Breedtezorg: We maken gebruik van (preventief) ambulante begeleiding uit Cluster 3
Sociaal-emotioneel Basiszorg: Het (preventieve) programma van de Vreedzame School loopt als een rode draad door ons onderwijs.
Breedtezorg: We zijn in staat met hulp van (preventieve) ambulante begeleiding vanuit het Samenwerkingsverband met lichte gedragsstoornissen om te gaan.
Werkhouding Basiszorg: We houden rekening met de onderwijsbehoeften van kinderen met werkhoudingsproblemen
Breedtezorg: We roepen de hulp in voor de kinderen waar de onderwijsbehoeften wat complexer zijn, van externe deskundigen, bijv. via het zorgteam.
Thuissituatie Basiszorg: We maken leerlingen medeverantwoordelijk voor zaken als medicatiegebruik, op tijd op school komen, huiswerk maken.
Breedtezorg: Met hulp van Schoolarts, Schoolmaatschappelijk werk en Centrum voor Jeugd & Gezin zijn we in staat om nog gerichter hulp te bieden.
Wat zijn onze ambities:Leren en ontwikkeling: Uitbreiden van ICT mogelijkheden Sociaal emotioneel/ gedrag: We maken de kinderen verantwoordelijk voor leerdoelen m.b.t. hun gedrag Werkhouding: We vergrote betrokkenheid van leerlingen door gebruik te maken van relevante motivatie theorieën.
Waar liggen onze grenzen:‘We willen veel, maar kunnen niet alles’ Een belangrijk uitgangspunt om te bepalen of we iets wel of niet aankunnen, is de balans in de groepen: ‘Onder balans in de groep wordt vooral verstaan de ruimte die er voor de leerkracht en de leerlingen is om voor alle leerlingen in de groep een pedagogisch klimaat en een leeromgeving te bieden waarin de leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen.’
In alle gevallen waarin leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften worden aangemeld, zal zorgvuldig gekeken worden in hoeverre ondersteuning vanuit een Arrangement van het Samenwerkingsverband perspectief biedt voor de balans van de groep. Wanneer de ondersteuning toereikend zal zijn, kan de leerling worden geplaatst. De balans in de groep wordt bij alle domeinen genoemd als een duidelijke grens.
Andere grenzen die we ervaren zijn de volgende: Er is geen aangepast toilet in het gebouw.
In deze gevallen zullen we: -nieuwe leerlingen verwijzen naar een passende school binnen de Stichting of het Samenwerkingsverband -bestaande leerlingen verwijzen naar een passende vorm van onderwijs binnen het Samenwerkingsverband -Protocol Schorsen en Verwijderen gebruiken -Protocol Meldcode gebruiken
|
![]() | Laatste nieuws | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Onze Facebook pagina | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | Deel deze pagina | ![]() |
![]() | ![]() |