• Identiteit
  • Visie
  • Kinderopvang
  • Peuterspeelgroepen
  • BSO
  • Vreedzame school
  • Team
    • Team
    • Managementteam
  • Ondersteuningsprofiel
  • Inspecties
    • Inspectierapporten BSO/PSG
    • Inspectierapporten onderwijs
  • Bijzondere activiteiten
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Vlinder (PSG)
  • Dolfijn (gr1)
  • Panda (gr2)
  • Bijen (gr3)
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Aanmelden/interesse
  • Peuterspeelgroep
  • SchoolvensterPO
  • BSO
  • Laatste nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Coronavirus
  • Activiteitenkalender Impuls
  • Partnerschap
  • KCR & OR
    • KCR
    • OR
  • Parnassys
  • Agenda
  • Ouderbijdrage
  • Vakanties
  • Vrij vragen

Leerlingvolgsysteem-toetsen

 

Op kindcentrum Impuls worden leerlingen gevolgd door middel van observaties en gesprekken. De resultaten van methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen worden geregistreerd in digitale volgmodellen.

 

ParnasSys

Van elke leerling wordt een dossier bijgehouden in Parnassys. Met dit leerlingvolgsysteem wordt
systematisch de ontwikkeling van alle leerlingen gevolgd, verzameld, geanalyseerd en geregistreerd. Deze gegevens gebruiken we om ons handelen op de leerlingen af te stemmen.

Kijk

Bij de peuters wordt de ontwikkeling gevolgd door middel van het ontwikkelingsvolgmodel KIJK.
Er vinden gesprekken plaats met ouders over de ontwikkeling als het kind  2,5 jaar, 3 jaar en 3,9 jaar is. De observaties uit KIJK worden hierbij gebruikt als leidraad.

Ontwikkelingsvolgmodel 

In de kleutergroep wordt de ontwikkeling van de kinderen geregistreerd in een ontwikkelingsvolgmodel (OVM). Dit is een observatiesysteem waarin allerlei aspecten van de ontwikkeling in de vorm van ontwikkelingslijnen met ontwikkelingsfasen per halfjaar zijn uitgewerkt. We stellen op korte termijn tussendoelen vast om de einddoelen op lange termijn te kunnen halen.

Voor elk kind wordt het model twee keer per jaar ingevuld. Deze gegevens worden gebruikt om de doelen voor de nieuwe periode te plannen. Deze gegevens bij elkaar geven een goed beeld van de ontwikkeling van de leerling en worden tijdens de oudergesprekken met de ouders besproken.

Toetsen en toetsuitslagen

We maken gebruik van methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen (Cito-toetsen). Toetsen worden afgenomen om te zien wat een leerling presteert op eigen kracht, na een bepaalde oefenperiode (methodegebonden) of op een landelijk vastgesteld moment (Cito). Daarnaast gebruiken we toetsen als indicator om af te stemmen op instructies.

Afnamemomenten Cito-toetsen
Er zijn twee afnamemomenten M(idden=januari)  en  E(ind + juni). Halverwege groep 4 wordt dus de toets M4 afgenomen en aan het einde E4. Om te bepalen of een kind een ander of extra aanbod nodig heeft, wordt teruggetoetst of doorgetoetst (in overleg met de intern begeleider).

Compensatie/dispensatie
Kinderen die een dyslexieverklaring hebben, werken met een vergroot lettertype en een gesproken versie van de Cito-toetsen. Kinderen kunnen na overleg met de dyslexiecoach deelnemen zonder deze aanpassingen. Dit geven zij aan bij de leerkracht in december voorafgaand aan de afname. 

Toetsuitslagen
Toetsuitslagen worden gebruikt om de onderwijs- en instructiebehoefte te bepalen. Ook maken we trendanalyses op basis van de Cito-toetsen waarmee we de kwaliteit van ons onderwijs willen bewaken en beïnvloeden.

Groepsoverzichten en groepsplannen
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich blijven ontwikkelen. Daarom stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van het kind. Deze onderwijsbehoeften beschrijven wij in groepsoverzichten. Aan de hand van deze overzichten, de toets- en observatiegegevens en de diagnostische gesprekken met de kinderen, maakt de leerkracht per vakgebied een groepsplan.

Groepsoverzichten en groepsplannen worden twee keer per jaar op vaste momenten herzien en bijgewerkt. De kinderen krijgen in de groepsplannen een onderwijsarrangement aangeboden. Wij werken met de arrangementen Basis, Intensief en Verrijkt.
Het basisarrangement is bedoeld voor de grootste groep leerlingen. Het kan zijn dat een kind gedurende kortere of langere tijd extra aandacht en instructie van de leerkracht nodig heeft, dan krijgt het een intensief arrangement. Het verrijkte arrangement is voor de leerlingen die meer aankunnen dan alleen de basisstof.

Alle begeleiding wordt in principe in de eigen klas door de eigen leerkracht aangeboden, daarbij worden de leerkrachten ondersteund door een gespecialiseerde leerkracht.
Deze intern begeleider ondersteunt bij het omgaan met verschillen in onderwijsbehoeften van kinderen en bij de planning en uitvoering van de groepsplannen.
Daarnaast onderhoudt de intern begeleider de contacten met externe hulpverleners. Dit gebeurt in goed overleg met ouders.
 

 

 

Laatste nieuws

Zakgeld: hoe en hoeveel?

Meer

Z☀️nnekleppret

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2022

09 juli 2022

Herfstvakantie 2022

22 oktober 2022

Meer agenda

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

Talmaplantsoen 3

3332 CR Zwijndrecht

T 078 - 820 00 14

info@impuls-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven

BSO

Peuters

Baby’s

Kinderopvang

 

Onderwijs

Inschrijven

De Vreedzame school

Partnerschap

Vakanties en vrije dagen

Visie 

Leerlingenraad

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2022 - Kindcentrum Impuls
Inloggen | Ziber Education - Schoolapp vergelijken? | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud