• Identiteit
  • Visie
  • Kinderopvang
  • Peuterspeelgroepen
  • BSO
  • Vreedzame school
  • Team
    • Team
    • Managementteam
  • Ondersteuningsprofiel
  • Inspecties
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Aanmelden/interesse
  • Peuterspeelgroep
  • SchoolvensterPO
  • BSO
  • Laatste nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Activiteitenkalender Impuls
  • Social schools
  • Parnassys
  • Partnerschap
  • KCR & OR
    • KCR
    • OR
  • Agenda
  • Ouderbijdrage
  • Vakanties
  • Vrij vragen

Huiswerkbeleid Impuls

Inleiding

Huiswerk brengt een stukje kindcentrum mee naar huis. Het vormt een brug tussen het kindcentrum en de ouders. Huiswerk biedt bovendien informatie over wat aan bod komt in de groep.
Huiswerk is geen doel op zichzelf, maar dient meerdere doelen.

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zelfstandig leren werken in de groep. Huiswerk is daar een voortzetting van. Het is de bedoeling huiswerk zinvol te maken en huiswerkproblemen te voorkomen of tijdig aan te pakken.

Een stimulerende rol van ouders vinden wij daarbij van groot belang. Dit geldt al voor activiteiten met kleuters. Samen (voor) lezen, naar de bibliotheek gaan, knutselen, gezelschapsspelletjes, educatieve computerspellen doen, oefenen met geld en klokkijken of samen kijken naar tv-programma’s als Sesamstraat, Klokhuis en Jeugdjournaal hebben vaak een heel positieve uitwerking.

Indien nodig kunnen ouders hun kinderen controleren en ondersteunen.

Doelstellingen

De hoofddoelstelling van huiswerk op Impuls is dat de leerlingen d.m.v. huiswerk leren en leren leren.

Van deze hoofddoelstelling zijn een aantal doelstellingen afgeleid:

  1. Huiswerk heeft vooral een functie bij de verwerking en het inoefenen van leerstof, de leertijd kan uitgebreid worden.

  2. De werkdiscipline / werkhouding wordt bevorderd, evenals het zelfstandig werken en leren. Doorzettingsvermogen wordt getraind.

  3. Ouders / verzorgers krijgen een beeld van wat kinderen op ons kindcentrum leren; leerkrachten krijgen zicht op de huiswerkhouding van de leerlingen.

  4. En in groep 8: voorbereiding op het voortgezet onderwijs

Praktische uitwerking

Huiswerk houdt verband met de leerstof die in de klas behandeld wordt. Bijvoorbeeld:

  • oefenen (sommen, spellingsregels, enz.)

  • memoriseren (tafels van vermenigvuldiging, topografie)

  • voorbereiding van een taak of opdracht

  • zelfstandige opdracht (b.v. het voorbereiden van een spreekbeurt)

Het huiswerk dat meegegeven wordt, moet zelfstandig gemaakt kunnen worden. De leerkracht geeft aan wat en hoe geleerd moet worden en aan het gemaakte huiswerk wordt altijd nadien aandacht besteed. Hoe dat in de klas gebeurt, is afhankelijk van het soort huiswerk.
 

Welk huiswerk kan uw kind verwachten en wanneer?

In groep 1 en 2 wordt aan ouders gevraagd (soms ook echt gericht verzocht) om met hun kind op een speelse manier te oefenen.

In groep 3 en 4 wordt incidenteel een opdracht mee naar huis gegeven of ( n.a.v. een handelingsplan) werk om thuis in te oefenen.
Als dit laatste het geval is, wordt het meegeven van huiswerk altijd eerst met de ouders besproken.

Vanaf groep 5 krijgt het huiswerk een meer structureel karakter. Aan het begin van het cursusjaar krijgen de leerlingen voor de zaakvakken en Engels het leerwerk, in de vorm van samenvattingen en woordlijsten, mee naar huis. Gedurende het cursusjaar worden toetsen hierover ingepland. Het leerwerk wordt overhoord en er wordt een cijfer voor gegeven. De toets wordt minimaal een week van tevoren opgegeven.

Veel aandacht gaat uit naar hoe, wanneer en waar kinderen hun huiswerk het beste kunnen leren. Voor de eerste toetsen in groep 5 krijgen de ouders vooraf de toets per mail toegestuurd, zodat zij inzicht hebben in de vraagstelling per vakgebied. Wij adviseren ouders vooral om hun kinderen te “overhoren” bij opgegeven leertoetsen.

De cijfers van de methodetoetsen worden in Parnassys geregistreerd en zijn voor de ouders via het ouderportaal zichtbaar. De toetsen worden op het kindcentrum in een toetsmap per leerling één jaar bewaard en zijn voor de kinderen en hun ouders in te zien.

Tot halverwege groep 8 wordt er bij de becijfering geen rekening gehouden met spellingfouten bij topografie en Engels.

 

In groep 6 en 7 krijgen de kinderen wekelijks naast het leerwerk, ook maakwerk mee naar huis. Het maakwerk bestaat uit het oefenen van het op ons kindcentrum geleerde. Indien nodig kan het huiswerk voor individuele kinderen aangepast worden.

 

In groep 8 krijgen de kinderen per week eenmaal leerwerk en twee keer maakwerk op als huiswerk. Het maakhuiswerk wordt op twee vaste, afgesproken dagen ingeleverd.

In de vakantie wordt er geen huiswerk meegegeven.

Spreekbeurten en werkstukken

Naast het wekelijkse “gewone” huiswerk worden er vanaf groep 3 presentaties op ons kindcentrum, maar ook thuis voorbereid door de leerlingen.
Het doel van een spreekbeurt is dat de leerling leert zelf informatie op te zoeken en te verwerken tot een beknopt en volledig verhaal en leert te spreken voor een groep.
Ook het maken van een werkstuk dient dat doel, maar hierbij wordt de verwerking schriftelijk gedaan.
Het is niet de bedoeling de informatie rechtstreeks te kopiëren en te plakken, maar in eigen woorden een verslag te doen over een onderwerp.
In de klas wordt de aanpak besproken en verteld aan welke eisen een werkstuk of spreekbeurt moet voldoen.
Uiteraard is daarin een opbouw, want aan het werkstuk of spreekbeurt van een leerling in groep 5 worden andere eisen gesteld dan aan dat van een leerling in groep 8.

 

Groep 3 “Dit ben ik “doos (wordt thuis voorbereid)

Groep 4 Boekenbeurt

Groep 5 Spreekbeurt (thuis voorbereiden)

Groep 6 Spreekbeurt (thuis) en werkstuk (op ons kindcentrum)

Groep 7 Boekverslag en werkstuk (op ons kindcentrum) en spreekbeurt (thuis)

Groep 8 Boekverslag (Engels boek, op ons kindcentrum), werkstuk en spreekbeurt (thuis)

Controle

Met de gemaakte huiswerkopdrachten wordt altijd iets gedaan. De mogelijkheden zijn: bespreken - controleren – corrigeren – beoordelen.

Tijdsinvestering

De gemiddelde tijdsbesteding aan huiswerk per groep is:

Gr. 3 en 4 incidenteel, in overleg met ouders

Gr. 5 gemiddeld 30 minuten per week
Gr. 6/7 gemiddeld 1 uur per week
Gr. 8 gemiddeld 1,5 uur per week

 

Daarnaast wordt geadviseerd om vanaf groep 3 minimaal 10 minuten per dag te (laten) lezen, voor te lezen en/of keersommen te oefenen.

Agenda

Vanaf groep 6 wordt verwacht dat de leerlingen elke dag een agenda bij zich hebben.

Het huiswerk wordt ook in de groepsnieuwsbrief aangemeld.

Communicatie over huiswerk

Leerkrachten zullen bij voorkeur via de groepsnieuwsbrief over het huiswerk met de ouders communiceren. Vanaf halverwege groep 8 ligt de verantwoordelijkheid bij de leerlingen zelf en wordt het dan ook niet meer in de groepsnieuwsbrief vermeld.

 

 



 

 

Laatste nieuws

Op kindcentrum Impuls zijn we per 1 augustus 2025 op zoek naar een leerkracht voor groep 3

Meer

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Deel deze pagina

Contact

Talmaplantsoen 3

3332 CR Zwijndrecht

T 078 - 820 00 14

info@impuls-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram
 

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

De Vreedzame school

Partnerschap

Vakanties en vrije dagen

Visie 

Leerlingenraad

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum Impuls
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud