• Identiteit
  • Visie
  • Kinderopvang
  • Peuterspeelgroepen
  • BSO
  • Vreedzame school
  • Team
    • Team
    • Managementteam
  • Ondersteuningsprofiel
  • Inspecties
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Aanmelden/interesse
  • Peuterspeelgroep
  • SchoolvensterPO
  • BSO
  • Laatste nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Activiteitenkalender Impuls
  • Social schools
  • Parnassys
  • Partnerschap
  • KCR & OR
    • KCR
    • OR
  • Agenda
  • Ouderbijdrage
  • Vakanties
  • Vrij vragen

Vakgebieden en methoden

 

Vakgebieden en methoden

De overheid heeft kerndoelen vastgesteld voor het (basis)onderwijs. Hierin staat globaal wat wij kinderen t/m groep 8 in ieder geval moeten aanbieden. Op Impuls gebruiken wij voor het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind de leerlijnen 2 t/m 7 jaar in ons kindvolgsysteem Parnassys.

Voor de oudere kinderen maken wij gebruik van methodes, waarin de kerndoelen in opbouw worden uitgewerkt en als leerstof worde aangeboden.

 

Werkwijze het jonge kind

Bij de peuters en de kleuters werken we thematisch. Aan de hand van de leerlijnen wordt bepaald welke doelen behandeld worden. Via spel en activiteiten passend bij het thema en de ontwikkeling van het kind dat centraal staat wordt aan deze doelen gewerkt. Er wordt geput uit Uk en Puk, Met Sprongen Vooruit en Werkmap Fonemisch Bewustzijn voor opdrachten en activiteiten.

 

Hieronder volgt een overzicht van de methodes die wij gebruiken:

Trefwoord
Wij gebruiken de methode Trefwoord voor alle groepen als leidraad voor het vertellen van Bijbelse verhalen.

Het doel van deze methode is het bij elkaar brengen van twee werelden: de belevingswereld van het kind in de hedendaagse, multiculturele en religieuze samenleving en de wereld van de Bijbel.

  

Vreedzaam en Burgerschap
Vreedzaam is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de groep en het kindcentrum als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. De kern van Vreedzaam bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in de basisschool in conflictoplossing en de sociale competenties die daar voor nodig zijn.

 

Veilig Leren Lezen (Kim versie)
 In groep 3 wordt het aanvankelijk leesonderwijs gegeven door middel van de methode Veilig Leren Lezen (Kim versie)
In deze versie van de methode wordt veel aandacht besteed aan zowel risicolezers als vlotte lezers. Door de samenstelling van het lesmateriaal kunnen we alle leerlingen binnen de werkwijze ervan in één groep 3 gepast lesgeven.

 

Bouw!
Vanaf halverwege groep 2 t/m groep 4 wordt Bouw! preventief  ingezet bij de ontluikende geletterdheid en het proces van leren lezen. Met tutoren uit groep 7 wordt een aantal keer per week gelezen en geoefend.

Lezen

Vanaf groep 4 gebruiken wij de methode Atlantis. Deze methode biedt technisch en begrijpend lezen in samenhang aan. Naast deze facetten komen ook woordenschat, het vergroten van leesplezier en literatuureducatie geïntegreerd aan bod.

 

Taal
Vanaf groep 4 worden de taallessen gegeven door middel van de methode Staal. Binnen deze methode wordt aan de vier leerlijnen (taalbeschouwing, woordenschat, spreken en luisteren en schrijven/ stellen) van dit vakgebied gewerkt.

De methode legt een vaste verbinding tussen (werk)woordspelling en grammatica waarbij herkennen ontstaat door de grammaticalessen. Tijdens spellinglessen kan dan de opgedane kennis worden toegepast.

 

Rekenen
In groep 3 werken we met de methode Semsom. Deze methode voor aanvankelijk rekenen is speciaal ontwikkeld voor de behoeftes van het jonge kind. Spelend en bewegend leren is geïntegreerd in elke les.

Vanaf groep 4 werken we met Getal & Ruimte junior. In deze methode wordt per week aan één onderwerp (doel) gewerkt.
Bareka is de methode die we gebruiken om rekenhiaten inzichtelijk te krijgen en daar interventies in te zetten. Met behulp van het Bareka Rekenmuurtje oefenen kinderen, naast de reguliere rekenmethode, preventief het automatiseren.


Schrijven
Voor het ontwikkelen van een leesbaar handschrift leren wij de kinderen vanaf groep 3 t/m groep 8 te schrijven met blokletters. Hiervoor gebruiken wij de methode Pennenstreken. 

 

Engels
Op Impuls geven wij vanaf groep 5 Engels met de methode Join In.

 

Verkeer
Verkeersles wordt gegeven vanaf groep 5 aan de hand van de Verkeerskranten van Veilig Verkeer Nederland

In groep 7 wordt deelgenomen aan het theoretisch én praktisch landelijk verkeersexamen.

 

Wereldoriëntatie
In groep 3 en 4 worden de lessen wereldoriëntatie gegeven in thema’s. Thema’s uit de andere methodes (bv. lezen of taal),
de seizoenen en de actualiteit zijn daarbij leidraad.

Vanaf groep 5 werken wij voor de vakgebieden wereldoriëntatie met verschillende methodes.

Voor aardrijkskunde is dat Argus Clou. De lessen worden thematisch aangeboden, waarbij om het jaar de thema’s op een ander niveau terugkomen. De topografie wordt in context van het aan bod zijnde thema aangeboden.

De methode voor geschiedenis die wij gebruiken is Brandaan.

Naut is onze methode voor natuur- en techniekonderwijs. De drie vakken die Naut omvat (biologie, natuurkunde en techniek) zijn evenredig verdeeld over de inhoud van Naut. Naast de 21e -eeuwse vaardigheden komen in Naut ook specifieke vakvaardigheden aan bod, zoals ecologisch en systeemdenken.
Momenteel oriënteren wij ons op een geïntegreerde en meer thematische methode voor wereldoriëntatie.

 

Seksuele vorming en verslavingspreventie
In deze snel veranderende wereld krijgen kinderen via de televisie, telefoon of computer al op jonge leeftijd te maken met seksualiteit.  Hoewel seksuele voorlichting een ouderlijk ‘voorrecht’ is, draagt het kindcentrum ook bij aan de seksuele vorming van uw kind.

In ons kindcentrum komt in groep 8 de voortplanting aan bod via het betreffende hoofdstuk in Naut. Later in groep 8 besteden we een hele week aan voorlichting rondom het sociaal-emotionele gedeelte van seksualiteit maar ook rondom alcohol- sigaretten- en drugsvoorlichting. Op die manier willen we bijdragen aan risicobeperking en het stimuleren van gezonde en verstandige keuzes.

 

Bewegingsonderwijs
Met het oog op de ontwikkeling van de grove motoriek van de kinderen wordt aan het jonge kind in het speellokaal bewegingsles gegeven waarbij gedurende het jaar de verschillende bewegingsgebieden, zoals klimmen en klauteren, balanceren en mikken aan de orde komen. Daarnaast komen spellessen aan bod waarbij de nadruk ligt om samenspel en bewegen in de ruimte. Ook is er iedere dag tijd gereserveerd voor beweging tijdens het buitenspelen.

Vanaf groep 3 krijgen de kinderen een les per week van de vakleerkracht gymnastiek in de Walburghal. De tweede les wordt gegeven door de eigen leerkracht.
Daarnaast wordt er aandacht besteed aan beweging door korte beweegmomenten tussen de lessen door en beschikken we over een groot plein waarop de kinderen tijdens twee pauzes van een kwartier per lesdag aan hun bewegingsdrang kunnen voldoen.

 

Culturele vorming
Wij werken samen met SOC, Samen Ontwikkelen door Cultuur. Ieder cursusjaar maken wij gebruik van het cultuurmenu. Cultuurmenu Zwijndrecht richt zich per groep op verschillende disciplines. Groep 1 en 2: theater en dans. Groep 3 en 4: beeldend en media. Groep 5 en 6: muziek en dans. En groep 7 en 8: alle disciplines. Leerlingen gaan door de schooljaren heen op ontdekkingsreis langs alle kunst- en cultuurdisciplines. Zo verlaten ze ons kindcentrum met een rugzak vol kennis, inspiratie en ideeën.
 

 

 

 

Laatste nieuws

Op kindcentrum Impuls zijn we per 1 augustus 2025 op zoek naar een leerkracht voor groep 3

Meer

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Deel deze pagina

Contact

Talmaplantsoen 3

3332 CR Zwijndrecht

T 078 - 820 00 14

info@impuls-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram
 

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

De Vreedzame school

Partnerschap

Vakanties en vrije dagen

Visie 

Leerlingenraad

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum Impuls
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud