Voor elk kind een passende plek, ook als hij extra ondersteuning of extra aandacht nodig heeft. Dat is het uitgangpsunt van passend onderwijs. Bij PIT hebben we het over passende kinderopvang en passend onderwijs. Door opvang en onderwijs te combineren en als één team vanuit één visie te werken kunnen we met al onze activiteiten optimaal aansluiten op de ontwikkelingsfasen en behoeften van uw kind. We gaan uit van de mogelijkheden en houden rekening met de beperkingen van uw kind.
Een passende onderwijsplek kan zijn op het kindcentrum waar u uw kind heeft aangemeld, maar ook op een ander kindcentrum dat beter kan inspelen op de ondersteuning die uw kind nodig heeft of in het speciaal (basis)onderwijs.
Samenwerking
Om duidelijk te maken welke ondersteuning het onderwijs kan bieden, hebben alle scholen in Nederland een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld. Om duidelijk te maken om welke ondersteuning dat bij ons als kindcentrum gaat, hebben we in lijn met het SOP voor het onderwijs een kindcentrumondersteuningsprofiel (KOP) opgesteld.
Het samenwerkingsverband Drechtsteden ondersteunt ons basisonderwijs bij de uitvoering ervan. Dat heeft daarvoor een ondersteuningsplan (OP), een wettelijk verplicht verantwoordingsdocument, opgesteld. Dit plan geeft aan hoe het samenwerkingsverband de organisatie en de financiering van passend onderwijs vormgeeft. Het OP van ons samenwerkingsverband kunt u vinden op de site van het samenwerkingsverband.
Ondersteuningsniveaus Impuls
Op Impuls streven we naar een nauwe samenwerking met ouders/verzorgers van onze leerlingen, naar passend onderwijs en naar de juiste zorg voor iedere leerling. Daarbij kijken we naar het individuele kind, de groep en de mogelijkheden van de school. Het welbevinden van leerlingen en personeel staan hierbij voorop. Op Impuls kennen we vijf ondersteuningsniveaus.
Basisondersteuning 1, 2 en 3
Ondersteuningsniveau 1 (leerkracht en ouders/verzorgers)
Dit is de ondersteuning in de groep door de leerkracht. Het gaat hierbij om het basisaanbod voor alle kinderen. Dit heeft zowel betrekking op het leren als op de emotionele ontwikkeling en het gedrag van alle kinderen.
Ondersteuningsniveau 2 (leerkracht en ouders/verzorgers)
De leerkracht past het aanbod in de groep aan op de behoefte van het kind, de leerkracht differentieert. (indeling groep intensief – basis – verrijkt).
De leerkracht biedt extra ondersteuning binnen de groep, gericht op preventie en vroegtijdig handelen. Voorbeelden hiervan zijn een extra rekeninstructie en inoefening (bovenop de intensieve aanpak) of een extra uitdagende instructie (bovenop het verrijkte aanbod).
Maar de leerkracht biedt ook (kleine) aanpassingen, zoals bijvoorbeeld A3 werkbladen voor kinderen met leesproblemen. Dit betreft ook de emotionele ontwikkeling en het gedrag van alle leerlingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het werken met een beloningssysteem, de emotieladder etc.
Ondersteuningsniveau 3 (leerkracht, ouders/verzorgers en ib)
Dit betreft de extra ondersteuning binnen en/of buiten de groep, eventueel met behulp van interne en/of externe specialisten, afgestemd met de intern begeleider. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een eigen leerlijn rekenen, een groep terug - of vooruit plaatsen, toetsen voorlezen, het inzetten van een leesarrangement, Bouw!, NELI, Asterisk en/of kindcoach.
Impuls heeft intern onder andere:
- een NELI-trainer
- een anti-pest coördinator
- een leesspecialist
- een gedragsspecialist
- Bouw!
- een kindcoach
- een werkgroep Vreedzaam (wanneer de inzet van Vreedzaam en klassenkracht niet het gewenste resultaat heeft, op individueel of groepsniveau, worden acties uitgezet. Dit is altijd maatwerk)
PIT heeft intern onder andere:
- een Asterisk groep (vanaf groep 7 mogelijk voor meerbegaafde leerlingen)
- een meer- en hoogbegaafdheidsspecialist
- een rekenspecialist
Samenwerkingspartners van Impuls zijn onder andere:
- Logopediepraktijk Punt (twee dagen per week intern op Impuls)
- Schoolmaatschappelijk werk
- Wijkteam
- Schoolarts
- Centrum voor Jeugd & Gezin
- Deviaa
- Develstein College PreGym ( voor groep 8 leerlingen om kennis te maken met het VWO)
- Mogelijke verwijzingen naar Mentaal Beter, Yulius etc.
Extra ondersteuning niveau 4 en 5
Wanneer ondersteuningsniveaus 1,2 en 3 geen positieve ontwikkeling laten zien wordt er overgestapt naar ondersteuningsniveau 4.
Ondersteuningsniveau 4 (leerkracht, ouders/verzorgers, ib, directeur en SWV)
Dit betreft het inzetten van gespecialiseerde expertise binnen de school met behulp van het Samenwerkingsverband (SWV). Denk hierbij bijvoorbeeld aan consultatie van, observatie en/of onderzoek door een onderwijsspecialist of orthopedagoog van het SWV, de inzet van een onderwijsarrangement of een thuisdocent, dyslexie behandeling.
Wanneer ondersteuningsniveaus 1,2, 3 en 4 geen positieve ontwikkeling laten zien wordt er overgestapt naar ondersteuningsniveau 5.
Ondersteuningsniveau 5 (leerkracht, ouders/verzorgers, ib, directeur en SWV)
Hier gaat het om verwijzing naar het speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Denk hierbij aan een concrete plaatsing van een leerling op het SBO of SO. Hiervoor is een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig.
Basiszorg op ons kindcentrum
Bij ons staat de ontwikkeling en het welzijn van elk kind centraal. We vinden het belangrijk dat ieder kind zich veilig, gezien en ondersteund voelt op ons kindcentrum. Daarom hebben we een stevig fundament gelegd voor basiszorg, zowel op lichamelijk, sociaal-emotioneel als onderwijskundig vlak.
Lichamelijke ondersteuning
Ons kindcentrum is in staat om tijdelijk lichamelijke beperkingen op te vangen, zoals kinderen met gips, krukken of een rolstoel. We beschikken over een invalidentoilet en, indien nodig, aangepast meubilair bij fysieke of visuele beperkingen. We hebben kennis van en ervaring met:
- Het toedienen van medicatie onder voorwaarden (zie ons Protocol Medicijnverstrekking en Medische Handelingen);
- Het omgaan met diabetes (mits onder controle door medicatie);
- Het gebruik van gehoortoestellen;
- Langdurige ziekte en epilepsie (zie onze protocollen Langdurig Zieken en Epilepsie).
Sociaal-emotionele basiszorg
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen begeleiden we vanuit het programma van De Vreedzame School, dat als een rode draad door ons onderwijs loopt. Dit programma helpt kinderen bij het opbouwen van zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en het oplossen van conflicten. We voeren regelmatig gesprekken met ouders én kinderen om zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun behoeften.
Daarnaast:
- Hebben we een protocol sociale veiligheid en een duidelijke aanpak bij pestgedrag;
- Werken we met leerling-mediatoren voor ondersteuning bij conflicten;
- Is onze intern begeleider tevens interne vertrouwenspersoon;
- Kunnen we omgaan met lichte tot matige gedragsproblematiek.
Leermethoden en hulpmiddelen
We maken gebruik van diverse methoden en materialen die aansluiten bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen:
- Methoden: Vreedzaam, Klassenkracht, Kriebels in je buik, IJsbeertjes, Levelwerk, Talentenlijn;
- Toetsing: AVI, DMT en de IEP-toets;
- Leerlingvolgsysteem: ParnasSys voor een zorgvuldige monitoring van de leerontwikkeling;
- Ondersteuning via ICT: Diverse digitale middelen om het leerproces te verrijken.
Onze zorgstructuur en ambities
Voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften kijken wij zorgvuldig of plaatsing binnen ons kindcentrum passend is. Daarbij houden we rekening met:
- De balans in de groep;
- De veiligheid van het kind, de medeleerlingen en het team;
- De mate waarin ouders bereid zijn tot samenwerking;
- Onze mogelijkheden binnen het team en de onderwijsorganisatie;
- De haalbaarheid van ondersteuning op maat.
In sommige gevallen is extra ondersteuning of plaatsing op een ander kindcentrum passender, bijvoorbeeld bij:
- Complexe gezinssituaties die onze draagkracht overstijgen;
- Structurele zorgbehoeften die het groepsproces verstoren;
- Ernstige gedragsproblemen of specifieke beperkingen zoals doofheid of blindheid;
- Onvoldoende zelfredzaamheid van de leerling.
Wanneer nodig werken we volgens de protocollen Schorsen en Verwijderen en Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling.
Het ondersteuningsteam
Ons kindcentrum beschikt over een professioneel ondersteuningsteam. Wanneer er zorgen zijn over de ontwikkeling of het welzijn van een kind, kunnen de leerkracht en intern begeleider – altijd in overleg met ouders – besluiten om het kind te bespreken in dit team. Het ondersteuningsteam beoordeelt de situatie en komt met handelings- of verwijzingsadviezen, of stelt een maatwerkarrangement vast.
Externe ondersteuningsinstanties
We kunnen indien nodig een beroep doen op ondersteunende instanties die ons helpen om, samen met u, het beste voor uw kind te organiseren:
Meer- en hoogbegaafdheid
Een van de uitgangspunten van passend onderwijs is dat kinderen een ononderbroken leerlijn kunnen doorlopen en dat wij ons aanbod afstemmen op verschillen in ontwikkeling. We vinden dat ieder kind zijn eigen talenten heeft en dat we die graag ontdekken en ontwikkelen, ook als een kind meergetalenteerd of (hoog)begaafd is. Daarom bieden we de mogelijkheid van compacten en verrijken en de Asterisk*-groep.
Compacten en verrijken
Is er bij uw kind sprake van een ontwikkelvoorsprong of (hoog)begaafdheid, dan passen we de leerstof aan. We volgen hierbij de stappen uit ons plan van aanpak Hoogbegaafdheid. We kijken naar de behoeften van uw kind om zo de leerstof te compacten en verrijken. Compacten wil zeggen dat de basisleerstof ingekort wordt met daarin alleen het aanbod wat nodig is voor uw kind. Verrijken wil zeggen dat uw kind na het basisaanbod gaat verdiepen of verbreden. Dit gebeurt altijd in overleg met uw kind en u.
Bij de peuters en kleuters werken met Talentenlijn. Dit is een box vol spelletjes die extra uitdaging geeft. Ook hebben we per thema Smartgames die verrijking geven. De kinderen krijgen in een kleine kring uitleg en begeleiding, want ook deze kinderen hebben recht op instructie. We stimuleren de spellen samen te doen.
Vanaf groep 3 werken we met Levelwerk. Deze methode daagt kinderen uit op hun eigen niveau. De kinderen die met Levelwerk aan de slag gaan, maken onder leiding van de professional, een planning voor de hele week. Later wordt geëvalueerd hoe dit is gegaan. Het leren leren staat centraal. Zo leren de kinderen vanaf groep 7 bijvoorbeeld Duits of Spaans.
Asterisk*-groep
Omdat kindcentrum Impuls deel uitmaakt van PIT kinderopvang & onderwijs kunnen we de meergetalenteerde kinderen uit groep 7 en 8 ook nog de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan de Asterisk*-groep. Hierleest u meer over wat deze groep inhoudt en wat de voorwaarden zijn.