Medezeggenschap

Medezeggenschap

Ontwikkelen doen we met elkaar

Meepraten, meedenken, adviseren en instemmen: de medezeggenschapp van ouders en medewerkers in zowel de kinderopvagn als het onderwijs is wettelijk geregeld, maar vinden we ook heel belangrijk.

Meepraten, meedenken, adviseren en instemmen: de medezeggenschap van ouders en medewerkers in zowel de kinderopvang als het onderwijs is wettelijk geregeld, maar vinden we ook heel belangrijk. Daarnaast vinden we dat ook kinderen medezeggenschap hebben. In het kader van kinderparticipatie heeft ieder kind een stem in zijn eigen ontwikkelproces. Bovendien gaan het reilen en zeilen en de toekomst van de organisatie kinderen aan.

 

Onze kindcentrumraad

Aan elk kindcentrum (kc) van PIT is een kindcentrumraad (kc-raad) verbonden. Deze oefent de wettelijke medezeggenschapsrechten (WMS, WOR en Wet Kinderopvang) van ouders en medewerkers uit.

De kindcentrumraad kan rechtstreeks invloed uitoefenen op het door het kindcentrum gevoerde beleid, doordat zij in een aantal situaties wettelijk advies- en/of instemmingsrecht heeft. Op centraal niveau voert de centrale PIT-raad overleg met het college van bestuur van PIT.

 

Samenstelling kindcentrumraad

De kindcentrumraad bestaat uit negen personen: twee ouders en een medewerker van opvang;1 ouder en een medewerker onderwijs voor de peuterspeelgroep (psg) en twee ouders en twee medewerkers van onderwijs.

De directeur van het kindcentrum is geen lid van de kc-raad. De directeur neemt wel aan een gedeelte van iedere vergadering deel om mededelingen vanuit het kindcentrum managementteam (KMT) en/of het bestuur te doen.

Op Impuls zijn de kcr-leden:

  • Ouders opvang: Marjolein Hamer (voorzitter)
  • Medewerker opvang: Larissa Rademaker
  • Ouder peuterspeelgroep: vacature
  • Ouders onderwijs: Marjolein Hamer
  • Medewerkers onderwijs: Patricia Muller en Laura Berkhout

De kindcentrumraad is ook bereikbaar voor u. Hebt u ideeën, vragen of opmerkingen die u met ons wil delen, mail die dan naar: kcr@impuls-zwijndrecht.nl of spreek een van de ouders aan.

 

Onze kinderraad

Wij vinden het belangrijk dat kinderen merken dat zij gehoord worden en dat hun mening en visie meetellen. Tijdens de bijeenkomsten van de kinderraad kunnen kinderen daadwerkelijk meebeslissen en hun ideeën laten horen. Door deel te nemen aan de kinderraad maken kinderen spelenderwijs kennis met democratische beginselen. De leden van de raad zijn de vertegenwoordigers van hun groepsgenoten.

De kinderen leren luisteren, vergaderen, samenwerken, onderhandelen en terug te koppelen. Daarnaast leren ze realistische en haalbare doelen te stellen en plannen/ideeën te onderbouwen. De kinderraad sluit aan bij actief burgerschap.

De kinderraad bestaat uit vijf leden, afkomstig uit groep 5 tot en met 8. Vanuit iedere groep is er één vertegenwoordiger. In de eerste weken van het nieuwe onderwijsjaar nemen leerkrachten met de kinderen door wat er van de vertegenwoordigers verwacht wordt. Tijdens de verkiezingsperiode in september mogen kinderen zich presenteren aan hun groep, waarna elke groep zijn eigen vertegenwoordiger kiest. In principe treden alle kinderen na een jaar af, want het is goed om ook anderen te laten ervaren wat het betekent om in de raad te zitten, maar ze zijn wel eenmalig herkiesbaar.

Iedere maand komt de kinderraad, onder leiding van een leerkracht, samen. Tijdens de eerste vergadering kiezen de kinderen gezamenlijk een voorzitter en notulist.

Naast de eigen inbreng van de kinderen en bespreekpunten vanuit hun groep komen onderwerpen aan bod zoals:

  • de aanschaf van nieuwe onderwijsmethodes
  • het gebruik en de inrichting van het speelleerplein
  • meedenken over feesten en activiteiten in de bso en het onderwijs.

Na iedere bijeenkomst geeft de raad een terugkoppeling aan de kinderen door verslag te doen in de groep. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de groepen van de jonge kinderen. Daarnaast geeft de kinderraad ook ouders een terugkoppeling met een bericht op Social Schools.

In het kader van burgerschap betrekken we onze leerlingen op een democratische manier bij alles wat er speelt op een kindcentrum.  We houden 4 keer per jaar een groepsvergadering in groep 5 t/m 8. Op de agenda van deze vergaderingen staan zowel punten die vanuit de kinderen zelf als die vanuit het team komen.Dat kunnen punten zijn als de Sint-, kerst of paasviering (zijn er goede/aanvullende ideeën, tips en/of tops vanuit de leerlingen?), maar ook hoe het gaat in de groep, op het kindcentrum, op het plein, etc. Ook bij de verkenning van nieuwe lesmethodes worden kinderen actief betrokken en kunnen zij hun mening geven.

Na de groepsvergaderingen worden 2 kinderen per groep afgevaardigd om datgene wat in de groepsvergadering aan de orde is geweest te delen en te bespreken met de directie. Daar worden afspraken gemaakt of er volgen acties uit die de kinderen vervolgens weer terugkoppelen naar hun groep. We noemen dit het ‘leerlinguurtje’. Dit is in plaats gekomen van de eerdere ‘vaste’ leerlingenraad.

Ook op de BSO is er vier keer per jaar een leerlinguurtje.

De kindcentrumraad vaardigt twee leden af naar de junior PIT-raad.