Kwaliteit - Ons kindvolgsysteem
De naam zegt het al: een kindvolgsysteem volgt de ontwikkeling van het kind.
Opvang
Op onze opvang gebruiken we het observatiesysteem Leerlijnen jonge kind. Hiermee brengen we de ontwikkeling van een kind in kaart en observeren en registreren we het ontwikkelverloop van jonge kinderen op diverse ontwikkelgebieden over langere tijd. Tijdens de gehele opvangperiode wordt een kind door de pedagogisch medewerkers geobserveerd en - indien nodig - maken zij schriftelijke aantekeningen. Twee keer per jaar maken we een digitale registratie. Als na de observatie door de pedagogisch medewerker en de uitkomst van de registratie blijkt dat een kind voor- of achterloopt in zijn ontwikkeling, bespreekt de pedagogisch medewerker dit met de ouder(s). Ook nemen we in het groepsplan op welke acties er extra moeten worden uitgevoerd. Alle ouders nodigen we één keer per jaar, na het invullen van de kijkregistratie, uit voor een gesprek.
Net als bij het kindvolgsysteem dat voor de oudere kinderen wordt gebruikt, vinden we het heel belangrijk om het gehele kind te zien en vooral te kijken naar zijn eigen ontwikkeling. Bij het invullen van de registratie nemen we naast de ontwikkelgebieden taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel en zelfredzaamheid ook de betrokkenheid van een kind mee. Die is een essentiële voorwaarde om tot ontwikkelen te komen.
Onderwijs
In ons onderwijs volgen we in de groepen 1-2 de ontwikkeling van de kinderen in aansluiting op de opvang ook via Leerlijnen jonge kind. Wij waarborgen hiermee de doorgaande ontwikkellijn van kinderen.
Vanaf groep 3 doen we dat via IEP. IEP sluit goed aan in, wat wij geloven, dat een kind nodig heeft omdat het meer is dan taal en rekenen. Daarom kijken we met de toetsen van het IEP-leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen.
Kinderen ontwikkelen zich iedere dag en elk kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. Het IEP-leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: we vergelijken het kind niet met zijn groepsgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van het kind! Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we kinderen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen.
Rapportage
Ieder kind dat start bij KC Impuls, van peuterspeelgroep tot en met groep 8, krijgt een ontwikkelmap. In deze map worden de registraties van de observaties bijgehouden. Vanaf groep 1 maken de kinderen een ‘dit ben ik’ blad dat gebruikt wordt bij de ouder-kindgesprekken. Bij het verlaten van ons kindcentrum krijgt het kind de ontwikkelmap mee.